STRONA GŁÓWNA | BIULETYNY "RAZEM" |
II. TWORZENIE STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ
III. OBRAZ STATYSTYCZNY
Tadeusz Solecki Sprawozdania Oddziałów Parafialnych - próba syntezy
KILKA SŁÓW O METODZIE
DZIAŁALNOŚĆ FORMACYJNO-EWANGELIZACYJNA
DZIAŁALNOŚĆ LITURGICZNA
DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA
DZIAŁALNOŚĆ OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZA
DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA
DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
DZIAŁALNOŚĆ IMPREZOWA
FORMACJA ORGANIZACYJNA
REFLEKSJA KOŃCOWA
Ks. Marek Borzyszkowski Świecka duchowość członka Akcji Katolickiej
Jan Kostrzak Powinności członków Akcji Katolickiej
Piotr Bagiński Akcja Katolicka wobec niedoli bliźniego
Iwona Owsiak Młode pokolenie w Akcji Katolickiej
Piotr Frank Działalność gospodarcza w Akcji Katolickiej
Wacław Jankowski Akcja Katolicka w dziele krzewienia kultury i tradycji narodowej
Artur Szymczyk Akcja Katolicka w środkach społecznego przekazu.
WSTĘP |
Przewielebni Księża Asystenci!
Drodzy Członkowie Akcji Katolickiej!
Minął już rok jak wspólnie odpowiedzieliśmy na apel naszego Arcypasterza
Księdza Biskupa Andrzeja Suskiego i rozpoczęliśmy w naszej diecezji dzieło budowy
Akcji Katolickiej. W okresie tego pierwszego roku istnienia naszej nowej, chociaż
nawiązującej do przedwojennej tradycji organizacji udało się nam utworzyć ogólnodiecezjalną
strukturę złożoną z 89 w pełni uformowanych oddziałów parafialnych, skupiających
ponad 1600 członków zwyczajnych. Temu ogromnemu wysiłkowi organizacyjnemu towarzyszyła
także, zarówno na szczeblu Zarządu Diecezjalnego jak i Oddziałów Parafialnych,
wielka praca wyszukiwania i zagospodarowywania pól dla merytorycznej działalności
i budowania naszej tożsamości poprzez pogłębianie religijnej formacji.
Wszystkie te dokonania nie byłyby możliwe bez zaangażowania setek członków Akcji
Katolickiej w całej naszej diecezji, a także bez życzliwości, pomocy i duchowego
wsparcia ze strony Przewielebnych Księży Proboszczów, pełniących funkcję asystentów
kościelnych. Byłbym Wam Drodzy Przyjaciele niezmiernie wdzięczny, gdybyście
za to wszystko przyjęli od Zarządu Diecezjalnego Instytutu i wszystkich Zarządów
Parafialnych serdeczne, staropolskie - Bóg zapłać!
Serdeczne słowa wdzięczności kieruję także do naszego Asystenta Diecezjalnego
Księdza mgra Marka Borzyszkowskiego, który od samego początku całym sercem jest
z nami i w plątaninie naszych pomysłów cierpliwie pomaga nam odnajdować ścieżki
prowadzące do Pana.
Naszych Arcypasterzy J.E. Księdza Biskupa Ordynariusza Andrzeja i J.E. Księdza
Biskupa Jana serdecznie proszę w Imieniu Zarządu Diecezjalnego Instytutu i wszystkich
członków Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej o przyjęcie naszej wdzięczności
za życzliwość, cierpliwość i wyrozumiałość, a także naszego zapewnienia o synowskiej
wierności Kościołowi.
Z nadzieją rozpoczynamy drugi rok działalności Akcji Katolickiej w Diecezji
Toruńskiej. Ufamy Panu Bogu, że udzieli nam cnót pokory i roztropności , aby
rozwijać to dzieło ad maiorem Dei gloriam i ku pożytkowi całego, naszego lokalnego
Kościoła. Rok ten pragniemy poświęcić głównie pogłębieniu formacji duchowej,
aby utworzoną strukturę wypełnić treścią i nadać jej własną tożsamość. Celowi
temu winny służyć rekolekcje, konferencje, seminaria, dni skupienia itp., organizowane
zarówno przez Zarząd Diecezjalny, jak i Oddziały Parafialne. Prócz tego celowi
temu pragniemy podporządkować biuletyn Razem, który zmieni swoją formułę i stanie
się forum dyskusyjnym dla wszystkich członków Akcji Katolickiej i jej Asystentów.
Już obecny numer biuletynu, oprócz sprawozdań zawiera wypowiedzi kilku członków
Zarządu Diecezjalnego, stanowiące materiał do dyskusji na temat metod działania
AK w różnych środowiskach.
Zapraszam więc wszystkich Państwa do dyskusji, nie tylko na łamach biuletynu,
a także do dalszej współpracy w rozwijaniu naszego wspólnego dzieła, jakim jest
Akcja Katolicka Diecezji Toruńskiej.
Szczęść Boże!
Tadeusz
Solecki
FORMACJA ORGANIZACYJNA AKCJI KATOLICKIEJ DIECEZJI TORUŃSKIEJ |
26 sierpnia 1996 r. Dekretem L.Dz. 1280/96/Ord Biskup Toruński Ks. dr Andrzej SUSKI na podstawie kan. 312 § 1 p. 3 KPK erygował z dniem 14 września 1996 r. publiczne stowarzyszenie wiernych pod nazwą Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej oraz Instytut Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej.
26 sierpnia 1996 r. Biskup Toruński Ks. dr Andrzej SUSKI zatwierdził i wprowadził w życie z dniem 14 września 1996 r. Statut Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej.
26 sierpnia 1996 r. Dekretem L.Dz. 1281/96/Ord Biskup Toruński Ks. dr Andrzej SUSKI po myśli art. 5 i 35 p. 2 Statutu Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej, zgodnie z kan. 317 § 1 KPK mianował z dniem 14 września 1996 r. Ks. mgra Marka BORZYSZKOWSKIEGO Diecezjalnym Asystentem Kościelnym Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej.
26 sierpnia 1996 r. Dekretem L.Dz. 1282/96/Ord Biskup Toruński Ks. dr Andrzej SUSKI po myśli art. 48 Statutu Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej mianował z dniem 14 września 1996 r. wszystkich księży proboszczów i administratorów parafii w Diecezji Toruńskiej asystentami kościelnymi Akcji Katolickiej w parafiach powierzonych ich duszpasterskiej pieczy. Równocześnie zostali oni poinstruowani, iż przed końcem m-ca września 1996 r. należy odbyć zebranie kandydatów Parafialnego Oddziału Akcji Katolickiej (co najmniej 10 osób) oraz ustalić skład osobowy Oddziału na podstawie pisemnej deklaracji każdego kandydata. Zebranie dokona wyboru trzech kandydatów na prezesa Zarządu. Imienna lista tych osób zostanie bezzwłocznie przesłana do Kurii w celu dokonania nominacji Prezesa Oddziału Parafialnego przez Ks. Biskupa Ordynariusza. Pozostały skład Zarządu (dwóch wiceprezesów, sekretarz, dwóch członków) wybiera swobodnie walne zebranie.
12 października 1996 r. w Toruniu odbyło się Pierwsze Walne Zebranie mianowanych Prezesów Oddziałów Parafialnych Akcji Katolickiej tworzących Radę Diecezjalnego Instytutu. Dokonali oni wyboru trzech kandydatów na Prezesa Zarządu Diecezjalnego Instytutu. Spośród tych kandydatów Ks. Biskup Ordynariusz mianował Prezesem dra Jana Kostrzaka z parafii Św. Michała Archanioła (Toruń). W drodze wolnych wyborów Zebranie wyłoniło też pozostałych członków Zarządu, który ukonstytuował się w składzie:
23 listopada 1996 r. w wigilię niedzieli Chrystusa Króla, patronalnego
święta Akcji Katolickiej w kościele Św. Michała Archanioła w Toruniu (gdzie
mieści się biuro Zarządu Diecezjalnego Instytutu) zwołano I Zjazd Akcji Katolickiej
Diecezji Toruńskiej. W ramach Zjazdu zwołano II Zebranie Rady Diecezjalnego
Instytutu. Rada wyłoniła Komisję Rewizyjną w składzie:
Barbara Śliwowska z parafii Św. Piotra i Pawła (Lembarg) - przewodnicząca,
Władysław Marcinkiewicz z parafii Opatrzności Bożej (Toruń III) - viceprzewodniczący,
Elżbieta Wiśniewska z parafii Św. Maksymiliana Kolbe (Świecie n/Osą) - sekretarz,
Dorota Lewandowska z parafii Św. Ap. Szymona i Judy (Wąbrzeźno) - członek,
Piotr Szczutkowski z parafii Św. Bartłomieja Apostoła (Mszano) - członek.
W związku z rezygnacją p. Kazimierza Trybulskiego z funkcji członka Zarządu
przeprowadzono wybory uzupełniające. Na członka Zarządu jednogłośnie wybrano
p. Romana Sadłowskiego z parafii Niepokalanego Serca NMP (Grudziądz).
Rada uchwaliła też Regulamin uiszczania składki członkowskiej w celu ujednolicenia
jej wysokości, trybu wpłacania i podziału.
Proces formowania się struktury organizacyjnej Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej
został określony poprzez następujące uchwały Zarządu Diecezjalnego Instytutu:
Uchwała Nr 1/I/Z z dn. 26.10.1996 r. w sprawie trybu przyjmowania członków i
powoływania Parafialnych Oddziałów Akcji Katolickiej, ustalająca regulamin przyjmowania
członków i powoływania Parafialnych Oddziałów Akcji Katolickiej. W myśl Regulaminu,
kandydat zobowiązany jest złożyć deklarację członkowską (wg ustalonego przez
Zarząd wzoru), która w pierwszej kolejności rozpatrywana jest przez Zarząd Oddziału
Parafialnego, a następnie zatwierdzana przez Zarząd Diecezjalnego Instytutu.
Regulamin określa też zasady przyjmowania członków wspierających, będących bądź
to osobami cywilnymi, bądź prawnymi te ostatnie składają deklaracje członkowskie
wg odrębnego wzoru. Przyjęto zasadę zwolnienia od przewidzianego w Statucie
stażu kandydackiego dla członków przyjętych do 23 listopada 1996 r (dzień I
Zjazdu Akcji Katolickiej). Regulamin definiuje także zasady powoływania Oddziałów
Parafialnych na podstawie przesłanego wniosku. Termin ten został następnie
przesunięty do 31.01.1997 r.
Uchwała Nr 3/I/Z z dn. 1 .02.1997 r. w sprawie przyjęcia członków. Przyjęci
zostali wszyscy kandydaci, którzy złożyli deklaracje członkowskie do 31 stycznia
br.
Uchwała Nr 4/I/Z z dn. 1 .02.1997 r. w sprawie powołania Oddziałów Parafialnych.
Powołane zostały te Oddziały, które nadesłały zgłoszenia do 31 stycznia br.
Dane personalne z deklaracji członkowskich oraz informacje o składzie Zarządów
Oddziałów Parafialnych zostały wprowadzone do komputerowej bazy danych za pomocą
specjalnie w tym celu napisanego programu. Utworzono również kartotekę parafii
diecezji toruńskiej na podstawie informatora diecezjalnego.
Po zarejestrowaniu danych przekazano Prezesom Oddziałów wydruki kontrolne z
prośbą o dokonanie ich weryfikacji o zwrot do Zarządu Diecezjalnego.
Posiadanie komputerowej bazy danych
Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej dało możliwość przeprowadzenia analizy
statystycznej dotyczącej cech zarejestrowanych w deklaracjach. Oto
niektóre rezultaty tej analizy:
Do dn. 12. 10. 1997 r. Ks. Biskup Ordynariusz mianował 120 Prezesów Oddziałów
Parafialnych Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej.
Do dn. 12. 10. 1997 r. do Zarządu Diecezjalnego
Instytutu wpłynęło i zostało zarejestrowanych
1507 deklaracji członkowskich oraz 82 zgłoszenia Oddziałów Parafialnych
z terenu diecezji.
1. Liczebność
|
|
|
|
|
1
|
Zwyczajny |
1467
|
99,46%
|
|
2
|
Wspierający |
6
|
0,41%
|
|
3
|
Kandydat |
33
|
2,24%
|
|
4
|
Skreślony |
1
|
0,07%
|
LP | PRZEDZIAŁ | ILOŚĆ | PROCENT | |
1
|
0 - 20 |
23
|
1,56%
|
|
2
|
21 - 30 |
144
|
9,76%
|
|
3
|
31 - 40 |
315
|
21,36%
|
|
4
|
41 - 50 |
408
|
27,66%
|
|
5
|
51 - 60 |
299
|
20,27%
|
|
6
|
61 - 70 |
205
|
13,90%
|
|
7
|
71 - 80 |
71
|
4,81%
|
|
8
|
81 - 90 |
10
|
0,68%
|
|
|
|
|
|
1
|
Żonaci (mężatki) |
1131
|
75,05%
|
|
2
|
Panny (kawalerowie) |
213
|
14,13%
|
|
3
|
Wdowcy (wdowy) |
117
|
7,76%
|
|
4
|
Rozwiedzeni |
13
|
0,86%
|
|
5
|
Niezidentyfikowani |
33
|
2,19%
|
|
|
|
|
|
1
|
0 |
369
|
24,49%
|
|
2
|
1 |
129
|
8,56%
|
|
3
|
2 |
440
|
29,20%
|
|
4
|
3 |
320
|
21,23%
|
|
5
|
4 |
139
|
9,22%
|
|
6
|
5 |
55
|
3,65%
|
|
7
|
6 |
27
|
1,79%
|
|
8
|
7 |
14
|
0,93%
|
|
9
|
8 |
9
|
0,60%
|
|
10
|
9 |
2
|
0,13%
|
|
11
|
więcej |
3
|
0,20%
|
|
|
|
|
|
1
|
Niepełne podst. |
2
|
0,13%
|
|
2
|
Podstawowe |
259
|
17,23%
|
|
3
|
Zawodowe |
294
|
19,56%
|
|
4
|
Niepełne średnie |
17
|
1,13%
|
|
5
|
Średnie |
559
|
37,19%
|
|
6
|
Pomaturalne |
15
|
1,00%
|
|
7
|
Niepełne wyższe |
16
|
1,06%
|
|
8
|
Wyższe |
341
|
22,69%
|
|
|
|
|
|
1
|
Angielski |
158
|
19,75%
|
|
2
|
Białoruski |
2
|
0,25%
|
|
3
|
Czeski |
2
|
0,25%
|
|
4
|
Esperanto |
1
|
0,13%
|
|
5
|
Francuski |
39
|
4,88%
|
|
6
|
Hiszpański |
1
|
0,13%
|
|
7
|
Litewski |
1
|
0,13%
|
|
8
|
Łaciński |
13
|
1,63%
|
|
9
|
Niemiecki |
207
|
25,88%
|
|
10
|
Rosyjski |
371
|
46,38%
|
|
11
|
Wietnamski |
1
|
0,13%
|
|
12
|
Włoski |
4
|
0,50%
|
Znajomość języków obcych jest pojęciem względnym. W ankiecie nie przewidziano
określania poziomu znajomości, lecz wielu kandydatów go podawało (najczęściej
jako niski).
|
|
|
|
|
1
|
CHD-SP |
5
|
9,62%
|
|
2
|
PC |
6
|
11,54%
|
|
3
|
PK |
1
|
1,92%
|
|
4
|
PSL |
10
|
19,23%
|
|
5
|
PSL-PL |
1
|
1,92%
|
|
6
|
RDR |
3
|
5,77%
|
|
7
|
ROP |
13
|
25,00%
|
|
8
|
SD |
1
|
1,92%
|
|
9
|
SDP |
2
|
3,85%
|
|
10
|
UPR |
3
|
5,77%
|
|
11
|
UW |
2
|
3,85%
|
|
12
|
ZCHN |
5
|
9,62%
|
W kwestionariuszu osobowym nie określono, o jakie organizacje tu chodzi, pozostawiając tym samym interpretację wypełniającemu. Zaowocowało to bogatym spektrum organizacji, począwszy od związków zawodowych a na ... uczestnictwie w Radach Gminnych (także Różach Różańcowych) skończywszy. Autor programu zdecydował się na częściową standaryzację tej kategorii opartą na nadesłanych danych. Otrzymał w ten sposób 95 organizacji. Do celów analizy statystycznej zostały one zgrupowane lub pominięte (gdy liczebność nie przekraczała 4). Grupy oznaczono w tabelce tłustym drukiem, a zawierają one:
|
|
|
|
|
1
|
Caritas |
9
|
2,56%
|
|
2
|
Izby |
10
|
2,85%
|
|
3
|
Kluby |
9
|
2,56%
|
|
4
|
KGW |
20
|
5,70%
|
|
5
|
Kościół Domowy |
12
|
3,42%
|
|
6
|
NOT |
6
|
1,71%
|
|
7
|
OSP |
21
|
5,98%
|
|
8
|
Towarzystwa |
15
|
4,27%
|
|
9
|
Ruch Szensztacki |
10
|
2,85%
|
|
10
|
Ruchy religijne |
22
|
6,27%
|
|
11
|
Solidarność(+RI) |
71
|
20,23%
|
|
12
|
Stowarzyszenia |
22
|
6,27%
|
|
12
|
SRK |
66
|
18,80%
|
|
13
|
TP WSD |
6
|
1,71%
|
|
14
|
ZNP |
33
|
9,40%
|
|
15
|
Inne związki |
19
|
5,41%
|
Spośród wszystkich cech w ankiecie personalnej ta wypełniana była najrzadziej. Może to prowadzić do pesymistycznego wniosku, że Akcja Katolicka, to zbiór ludzi bez wyrazu, pasji życiowych. Być może jednak członkowie uznali tę część kwestionariusza osobowego za mniej obowiązującą, lub w jakimś sensie naruszającą ich prywatność?
Podobnie jak w przypadku organizacji, w projekcie kwestionariusza nie przewidziano standaryzacji w dziedzinie zainteresowań, skutkiem czego pojawiło się jeszcze szersze niż tam spektrum. Uporządkowanie zgromadzonych informacji dało 96 pozycji, które do celów prezentacji pogrupowano w kategorie:
|
|
|
|
|
1
|
Nauka |
42
|
4,27%
|
|
2
|
Technika |
32
|
3,26%
|
|
3
|
Religia, teologia |
52
|
5,29%
|
|
4
|
Filozofia, historia |
46
|
4,68%
|
|
5
|
Ogrodnictwo, (działka) |
39
|
3,97%
|
|
6
|
Sport, turystyka |
216
|
21,97%
|
|
7
|
Kultura, sztuka |
71
|
7,22%
|
|
8
|
Dom, rodzina |
26
|
2,64%
|
|
9
|
Pedagogika, wychowanie |
19
|
1,93%
|
|
10
|
Prasa, radio |
20
|
2,03%
|
|
11
|
Rolnictwo, ekologia |
30
|
3,05%
|
|
12
|
Polityka, ekonomia |
43
|
4,37%
|
|
13
|
Fotografia |
18
|
1,83%
|
|
14
|
Rozrywka |
15
|
1,53%
|
|
15
|
Języki obce |
4
|
0,41%
|
|
16
|
Robótki, majsterkowanie |
51
|
5,19%
|
|
17
|
Literatura, poezja |
126
|
12,82%
|
|
18
|
Praca społeczna |
25
|
2,54%
|
|
19
|
Muzyka |
108
|
10,99%
|
Wydaje się, że etap organizowania się struktur Akcji Katolickiej zbliża się ku
końcowi. Przebiegł on wystarczająco sprawnie, a jeśli uwzględnić specyfikę organizacji
i możliwości (również finansowe) bardzo sprawnie. Aby w pełni wykorzystać
zgromdzoną w banku danych informację, należy dbać o jej systematyczne uzupełnianie
i uaktalnianie. To zadanie dla Sekretarza Zarządu Diecezjalnego, który jednak
będzie bezsilny jeśli nie wesprą go Prezesi Oddziałów Parafialnych.
Tadeusz
Solecki
SPRAWOZDANIA ODDZIAŁÓW PARAFIALNYCH Z DZIAŁALNOŚCI W 1997 R. PRÓBA SYNTEZY |
Zgodnie z postanowieniem Zarządu Diecezjalnego Instytutu Akcji Katolickiej
Diecezji Toruńskiej, zobowiązano Prezesów Oddziałów Parafialnych do przedłożenia
pisemnych sprawozdań z działalności Oddziałów i sprawozdań finansowych za 1997
r. Dokumenty te powinny być dostarczone do końca roku; przy czym preferowanym
terminem był koniec listopada (święto Chrystusa Króla Wszechświata, w wigilię
którego odbywał się II Zjazd Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej). Z zadania
wywiązały się 53 Oddziały Parafialne (stanowi to 61% zarejestrowanych Oddziałów).
Wyrobienie sobie miarodajnego poglądu na temat aktywności Akcji Katolickiej w minionym roku jest możliwe tylko po wnikliwej lekturze owych dokumentów, i to z szeregiem zastrzeżeń, z których najważniejsze to:
Brak standaryzacji sprawozdań najbardziej obciążył winowajcę, czyli niżej
podpisanego. Pragnąc dokonać syntezy dokonań Oddziałów Parafialnych (opublikowanie
wszystkich mijałoby się z celem), stanąłem wobec dylematu - jaką metodę zastosować,
by móc uczynić sprawozdania porównywalnymi, lecz nie wpaść równocześnie w pułapkę
suchych danych ilościowych i procentowych?
Zdecydowałem, że jedno i drugie jest potrzebne. Dlatego zebrałem fakty i konkrety
(dają się one zliczyć), wcisnąwszy je w gorset proponowanej przez Zarząd Diecezjalny
(i - jak już wspomniałem - zastosowanej przez wiele Oddziałów Parafialnych)
struktury tematycznej. tabele opatrzyłem krótkim komentarzem- interpretacją.
Lecz działalność Akcji Katolickiej - organizacji, której strawą nie jest wyłącznie,
nasz "padół łez", lecz przede wszystkim Rzeczywistość Boża - nie da się zamknąć
w rządku liczb i wykresów. Trzeba pamiętać, że do Akcji przyprowadził nas w
mniejszy stopniu rozum, a w większym - serce. Przyprowadziła nas tutaj fascynacja
Jezusem Chrystusem, który jest Miłością. Przyciągnął nas magnes wolności: parafia
to nie miejsce naszej pracy, za którą otrzymujemy comiesięczną pensję. Przychodzimy
tu z własnej woli realizować swe fascynacje, nie licząc na doraźny zysk, poklask,
karierę. Z punktu widzenia chłodnego rozumu, postępujemy nieroztropnie. Lecz
to nie chłód rozumu nas gromadzi, lecz żar serca. I o tym przede wszystkim należy
pamiętać, zagłębiając się w lekturę poniższych tabelek. Zawierają one dane liczbowe
o konkretach, faktach, lecz nie gromadzą informacji o intencjach, bo te nie
dają się zniewolić w liczbach. Kto o tym zapomni, niewiele zyska, czytając niniejszą
próbę syntezy.
W tabelach podałem numery ewidencyjne Oddziałów, które deklarowały realizację
odnośnej tematyki. Z góry proszę o wybaczenie, jeśli kogoś gdzieś pominąłem,
lub omyłkowo umieściłem w nieodpowiednim miejscu. Wszelkie takie i inne pomyłki
biorę na siebie i nie zamierzam nimi obciążać nawet komputera, który wiele mi
w niniejszej pracy pomógł.
Niektóre kwalifikacje noszą stygmat subiektywizmu; ufam, że nie przekroczyłem
w mej interpretacji (zwłaszcza nietypowych przedsięwzięć) jakichś granic przyzwoitości.
Niektóre przedsięwzięcia (raczej o marginalnym znaczeniu) zostały pominięte,
by nie zaciemniać statystycznego obrazu. Niektóre jednak uwzględniłem, uważając,
że ich marginalność jest jakimś (najczęściej niepokojącym) symptomem (za przykład
niech posłużą tu uczestnictwo w Odnowie w Duchu Św., SKOK).
Lp | Temat | Ilość | Procent | Oddziały Parafialne |
1 | Msze lub inne uroczystości cykliczne (pierwsze piątki, comiesięczne adoracje itp.) | 13 | 24.5 | 12,30,65,89,93,94,101,105,125,143,
145,154,160 |
2 | Misje ewangelizacyjne (współudział organizacyjny, przygotowanie) | 9 | 17.0 | 28,39,44,50,104,105,108,125,161 |
3 | Stała formacja członków (formy systematycznej katechezy) | 9 | 17.0 | 5,12,43,48,50,101,154,180,183 |
4 | Domowy różaniec, wspólna modlitwa | 5 | 9.4 | 39,48,65,88,121 |
5 | Rekolekcje i inne przedsięwzięcia formacyjne | 5 | 9.4 | 50,108,116,180,181 |
6 | Nabożeństwa w plenerze (majówki, różańce poza obrębem parafii) | 5 | 9.4 | 52,88,89,101,179 |
7 | Adoracja wieczysta, czuwanie modlitewne | 4 | 7.5 | 12,41,92,154 |
8 | Apostolstwo indywidualnych świadectw | 2 | 3.8 | 28,51 |
9 | Zorganizowanie Odnowy w Duchu Św. | 1 | 1.9 | 43 |
Działalność formacyjno-ewnageliczna, jakkolwiek podstawowa i najważniejsza
dla Akcji Katolickiej jest równocześnie najtrudniejszą do uchwycenia w konkretach
liczbowych. Przecież to nie liczba i częstotliwość organizowanych nabożeństw,
katechez, dni skupienia jest ważna, lecz to, co podczas tych wydarzeń dzieje
się w przestrzeni duchowej ich uczestników. Więcej: to, co dzieje się w przestrzeni
modlącej się i formującej wspólnoty, a także (może nawet przede wszystkim?)
w sercach i umysłach tych, co ją z zewnątrz obserwują.
Sądząc po liczbach można jedynie wnioskować, że Akcja przejęła niejako "odruchowo"
mentalność innych, działających tu organizacji katolickich: dominuje modlitewne
skupienie w zaciszu świątyni. Cieszy fakt dużego zaangażowania w Misje Ewangelizacyjne.
Martwi niewielka ilość inicjatyw "zewnętrznych" (nabożeństwa poza obrębem parafii,
apostolstwo indywidualnych świadectw).
Lp | Temat | Ilość | Procent | Oddziały Parafialne |
1 | Posługa lektorska, oprawa nabożeństw i uroczystości | 21 | 39.6 | 5,21,39,51,53,88,90,94,97,101,104,105,128,
133,137,143,144,154,175,181,183 |
2 | Wystrój świątyni | 5 | 9.4 | 5,21,48,154,155 |
3 | Opieka nad ministrantami | 3 | 5.7 | 48,50 |
I tutaj widoczna jest pewna tradycyjna forma aktywności znana w życiu parafialnych
od stuleci. To dobrze. Gorzej z posługą lektorską (deklarowało ją ledwie 8 Oddziałów).
Przecież to jedno z najprostszych lecz najskuteczniejszych świadectw wobec dominujących
u nas biernych rzesz katolików: stanąć wobec nich twarzą w twarz. Nie bójmy
się mikrofonu!
Lp | Temat | Ilość | Procent | Oddziały Parafialne |
1 | Pomoc dzieciom i ubogim w parafii | 26 | 49.1 | 17,21,29,41,50,53,65,69,77,90,92,93,94,105,
116,121,125,135,144,145,154,157,179,180,181,183 |
2 | Zbiórka na powodzian | 21 | 39.6 | 15,29,44,88,90,92,93,94,95,104,105,
121,128,133,144,145,154,157,160,175,183 |
3 | Współpraca z CARITAS | 17 | 32.1 | 17,28,30,48,88,,92,93,95,105,108,125,
128,154,161,175,181,183 |
4 | Wigilia (lub inna impreza) dla samotnych | 9 | 17.0 | 17,48,94,97,128,144,154,157,179 |
5 | Opieka nad chorymi | 4 | 7.5 | 15,154,161,179, |
6 | System informacyjny | 3 | 5.7 | 93,144,183 |
Zdecydowanie najszersze, najbardziej imponujące pole działalności. Chyba nie
tylko dlatego, że mieliśmy w ubiegłym roku w kraju dramat powodzi, któremu towarzyszyło
tak powszechne "pospolite ruszenie" serc. Pokrzepia fakt tak spontanicznej,
szerokiej pomocy. Jej efekty nie są tu widoczne w pełni; dopiero szczegółowa
lektura sprawozdań pozwala ujawnić, ogrom darów, kwot i wysiłku, jaki wyzwolił
odruch ludzkiego miłosierdzia.
Cieszy też ożywiona i szeroka współpraca z CARITAS. Okazuje się, że wiele Oddziałów
Parafialnych wyprzedziło inicjatywę Zarządu pragnącego do takiej współpracy
doprowadzić.
Dane pokazują również potrzebę i sens charytatywnego wysiłku na forum lokalnym.
Powódź pokazała, co prawda, że współczucie nie jest "odwrotnie proporcjonalne
do kwadratu odległości", lecz nic nie ukryje faktu, że najlepiej widzimy i najżywiej
reagujemy na biedę w najbliższym kręgu: aż połowa Oddziałów informuje o stałej
(rzadziej sporadycznej) pomocy prowadzonej w obrębie parafii. W tym dziele nasza
Akcja sprawdziła się, pozyskując autorytet środowiska.
Do słabszych stron tej działalności należy zaliczyć jej bardziej "improwizacyjny"
charakter: tylko 3 Oddziały Parafialne dostrzegły wagę systemu informacyjnego
jako fundamentu organizacyjnego pomocy potrzebującym.
Lp | Temat | Ilość | Procent | Oddziały Parafialne |
1 | Gazetka parafialna | 10 | 18.9 | 44,51,65,144,145,154,160,179,181,183 |
2 | Prelekcje, dyskusje | 10 | 18.9 | 17,48,51,69,88,101,104,133,144,157 |
3 | Prenumerata, kolportaż NIEDZIELI i innych czasopism religijnych | 8 | 15.1 | 5,12,50,77,88,94,108,128, |
4 | Artykuły dla NIEDZIELI, współpraca z mediami | 8 | 15.1 | 17,48,90,93,101,104,144,179 |
5 | Pomoc dzieciom w nauce, współpraca ze szkołami | 4 | 7.5 | 17,43,160,183 |
6 | Sudium Etyki Społecznej | 1 | 1.9 | 160 |
7 | Poradnie (rodzinna, małżeńska itp) | 1 | 1.9 | 93 |
Cieszy duża aktywność w samoedukacji członków
(prelekcje, wykłady, odczyty, czytelnictwo). Martwi niedocenianie problemu
edukacyjno-wychowawczego, zwłaszcza w stosunku do dzieci, ale i dorosłych
(uczestnictwo w poradnictwie rodzinnym, małżeńskim). Martwi też niemal
zerowy odzew na inicjatywę Studium Etyki Społecznej.
Lp | Temat | Ilość | Procent | Oddziały Parafialne |
1 | Biblioteka (książki, czasopisma video), klub | 10 | 18.9 | 21,69,92,101,105,133,145,154,160,181 |
2 | Występy artystyczne, koncerty, spektakle | 8 | 15.1 | 41,89,93,101,104,105,154 |
3 | Jasełka, misteria | 6 | 11.3 | 21,28,88,105,116,125,143 |
4 | Opieka nad dobrami kultury | 2 | 3.8 | 5,88 |
5 | System informacji o imprezach | 1 | 1.9 | 105 |
6 | Dni kultury chrześcijańskiej | 1 | 1.9 | 101 |
Działalność kulturalna i imprezowa nie dają się od siebie jednoznacznie oddzielić.
Nadzieję budzi ożywiona działalność bibliotek, ambitne plany organizacji klubów
parafialnych, przeprowadzenie wielu imprez kulturalnych. Gorzej z ochroną dóbr
kultury narodowej i religijnej; wyrazem tego może być choćby troska o przydrożne
kapliczki.
Lp | Temat | Ilość | Procent | Oddziały Parafialne |
1 | Dyskusje społeczno-polityczne, spotkania z politykami | 10 | 18.9 | 12,39,50,89,101,145,157,160,180,183 |
2 | Listy, protesty, interwencje w urzędach itp | 8 | 15.1 | 39,89,92,101,118,160,179,183 |
3 | Udział w wyborach | 5 | 9.4 | 53,92,108,145,160 |
4 | Współpraca z władzami i samorządami | 4 | 7.5 | 44,90,144,145 |
Gorący rok wyborów i dylemat wikłania się Akcji w aktywność polityczną. Wielu
członków reaguje tu swoistą alergią i niechęcią.
Przed nami wybory samorządowe. Tymczasem Akcja, jak widać, niezbyt zainteresowana
jest współpracą z władzami lokalnymi i samorządami. Niechętnie też jej członkowie
biorą aktywny udział w organizowaniu wyborów.
Musimy pamiętać, że to także nasz - a nie tylko "lewicy laickiej" kraj. Że jesteśmy
świeckimi, posiadamy pełne, niczym nie ograniczone bierne i czynne prawa wyborcze.
Musimy jednak też pamiętać o tym, że Akcja nie jest stricte organizacją polityczną
i musi być platformą współdziałania wszystkich, którzy niezależnie od orientacji
politycznej hołdują chrześcijańskiej wizji człowieka i społeczeństwa.
Lp | Temat | Ilość | Procent | Oddziały Parafialne |
1 | Prace przy świątyni i na rzecz parafii | 18 | 34.0 | 28,43,48,88,89,92,93,97,116,118,128,135,143,144,
154,155,161,183 |
2 | Praca nad własnym lokalem | 4 | 7.5 | 89,92,101,145 |
3 | SKOK | 1 | 1.9 | 69 |
Wiele Oddziałów Parafialnych niecierpliwie oczekuje na możliwość podjęcia działalności
gospodarczej. Póki co - cała aktywność daje się obserwować w ramach działalności
gospodarczej parafii. Możliwości lokalowe Oddziałów Parafialnych są bardzo zróżnicowane.
Aktywność w tym zakresie również. Nie możemy we wszystkim liczyć na Proboszcza.
Akcja powinna też zintensyfikować pracę Parafialnych Rad Ekonomicznych.
Lp | Temat | Ilość | Procent | Oddziały Parafialne |
1 | Pielgrzymki krajowe | 19 | 35.8 | 12,15,39,41,48,50,51,52,89,93,97,104,108,133,143,
161,179,180,183 |
2 | Akademie, wieczornice, opłatki... | 15 | 28.3 | 21,30,48,50,53,65,89,92,93,101,116,137,161,179,180 |
3 | Spotkanie z Ojcem Św. | 13 | 24.5 | 12,17,52,89,97,101,121,128,133,161,179,180,183 |
4 | Imprezy dla dzieci (zabawy, biwaki, turnieje...) | 12 | 22.6 | 15,21,77,89,90,94,97,101,121,143,161,180 |
5 | Zabawy i imprezy dla dorosłych | 9 | 17.0 | 29,30,48,90,104,155,161,179,180 |
6 | Festyn, dożynki | 6 | 11.3 | 17,53,88,94,144,183 |
7 | Wycieczki, rajdy | 3 | 5.7 | 104,118,121 |
To drugie pod względem intensywności pole działalności Oddziałów Parafialnych.
Dominują imprezy z podtekstem religijnym (pielgrzymki). Wśród imprez "kameralnych"
- opłatki, najczęściej we własnym, członkowskim gronie. Sporo też imprez dla
dzieci. Jednym słowem - jest dobrze i należy sądzić, że będzie jeszcze lepiej,
gdy Akcja okrzepnie.
Lp | Temat | Ilość | Procent | Oddziały Parafialne |
1 | Zebrania comiesięczne | 14 | 26.4 | 12,69,88,92,93,94,133,143,154,157,160,161,175,180 |
2 | Współpraca międzyparafialna (dekanalna) | 8 | 15.1 | 12,89,90,92,101,104,160,183 |
3 | Powołanie grup tematycznych | 7 | 13.2 | 12,88,89,90,95,161,183 |
4 | Współpraca z innymi organizacjami w parafii | 6 | 11.3 | 17,108,160,161,175,183 |
5 | Kronika, tablica informacyjna | 4 | 7.5 | 92,101,161,183 |
6 | Ankieta programowa | 3 | 5.7 | 101,144,180 |
7 | Stałe dyżury | 1 | 1.9 | 89 |
Owoce formacji organizacyjnej dokładniej opisałem w sprawozdaniu Sekretarza
Zarządu Diecezjalnego. W niniejszym zestawieniu widać aspekt nieco odmienny:
jaką mieliśmy (jako Zarząd) skuteczność w organizacyjnym oddziaływaniu na "teren".
Sam fakt, że istnieje prawie 90 Oddziałów cieszy, lecz że tylko 60% nadesłało
sprawozdania - martwi. O aktywności organizacyjnej nieźle świadczy niemała liczebność
Oddziałów często i regularnie odbywających zebrania. Gorzej z powoływaniem grup
tematycznych. Oddziały, które je powołały mogą zapewne poświadczyć, że daje
to pozytywne efekty. Pamiętajmy, że działanie w Akcji jest społeczne, czyli
pozazawodowe. Ponadto każdy ma rodzinę i związane z nią obowiązki. Utopią jest,
że wszyscy będą robić wszystko (chyba że Oddział posiada małą liczebność). W
każdej wspólnocie podział pracy jest świadectwem dojrzałości organizacyjnej.
Miał to być rok formacji organizacyjnej - i był. Jesteśmy najliczebniejszą organizacją katolicką w Diecezji. Posiadamy stabilną strukturę Oddziałów Parafialnych, w zdecydowanej większości przypadków świetnie współpracującą ze swymi duszpasterzami. W kontekście krajowym jesteśmy jedną z najprężniejszych Diecezji. Z naszych doświadczeń korzystają inni.
Wszystko, co jest ponad to, mogłoby więc być interpretowane w kategoriach miłej niespodzianki. Cała erupcja aktywności, w wielu dziedzinach może być tylko świadectwem tego, że Akcja była potrzebna. Że ludzie, którzy do niej przyszli, rozumieją jej sens: Akcja - działanie. Czyn. Słowo to zabrudzili źli ludzie, którzy wyrzucili Boga ze swych serc i przez ponad 40 lat usilnie starali się wyrzucić Go z naszego kraju, z naszych rodzin, z naszego języka, z naszych serc. Ludzi takich nie brak i dziś, choć ich sztandary nie zawsze są czerwone a hasła na nich wypisywane nie są marksistowskimi sloganami. Lecz słowo to, tak szlachetne i piękne, nie da się łatwo zbrukać. Znalazło swych obrońców. Wśród nich znajdujecie się Wy, drodzy członkowie Akcji Katolickiej, Bracia i Siostry w Chrystusie. Już w pierwszym roku swej działalności udowodniliście to i mam pewność, że będziecie to czynić nadal. Jako Sekretarz Zarządu Diecezjalnego, pierwszy miałem okazję obcować z obrazem Waszych dokonań. To bardzo pouczająca i wzruszająca lektura. To doświadczenie, które pozwala mi dziś podzielić się fascynacją osiągnięciami Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej bez obawy, że ich autorzy osiądą na laurach. Moja pewność wyrasta na świadomości pewnej prawdy, którą posiadłem dzięki owej lekturze. Prawda ta mówi, że osiągnęliście to wszystko dzięki żarowi, jaki płonie w Waszych sercach. Jest to żar nieugaszony, bo jego Wiecznym Strażnikiem jest Jezus Chrystus.
Życzę Wam wszystkim wielkiej zapłaty od Boga. Życzę nam wszystkim, by nadal patronował i błogosławił naszemu Czynowi, który ma imię Akcja Katolicka.
Ks.
Marek Borzyszkowski ŚWIECKA DUCHOWOŚĆ CZŁONKA AKCJI KATOLICKIEJ |
Różne i dość skomplikowane są próby zdefiniowania duchowości chrześcijańskiej.
Najprościej mówiąc, duchowość chrześcijańska to sposób realizowania zasad wiary
chrześcijańskiej w celu osiągnięcia osobistej czy wspólnotowej doskonałości
życia. W tym też sensie mówi się w Kościele o duchowości kapłańskiej i zakonnej
a od pewnego czasu także o duchowości ludzi świeckich. W obrębie życia zakonnego
można wyróżnić np. duchowość benedyktyńską, franciszkańską czy jezuicką. Jeśli
chodzi o duchowość ludzi świeckich to możemy powiedzieć, że istnieje duchowość
małżeńska, rodzinna, duchowość członków Żywego Różańca, Neokatechumenatu czy
Odnowy w Duchu Świętym. W takim sensie można mówić także o duchowości członków
Akcji Katolickiej.
Duchowość ta przede wszystkim musi być oparta na chrześcijańskim powołaniu do
świętości. Sobór Watykański II w Dekrecie o apostolstwie świeckich mówi, że
owocność apostolstwa świeckich zależy od ich żywotnego zjednoczenia z
Chrystusem (DA 4). W celu umocnienia tego zjednoczenia należy korzystać z
pomocy takich duchowych środków jak modlitwa i sakramenty, w sposób szczególny
kładąc nacisk na czynny udział we Mszy św. Sobór zwrócił także uwagę na
praktykowanie cnót wiary, nadziei i miłości oraz na wykonywanie świeckich
obowiązków stanu. Ponadto zalecił świeckim, aby wysoko cenili sobie kwalifikacje
zawodoweTak więcumiejętność dobrego wykonywania świeckiego zawodu należy do zakresu
świeckiej doskonałości i świętości życia. W tym kontekście zwrócono
uwagę na cnoty dotyczące życia społecznego: uczciwość,
poczucie sprawiedliwości, szczerość, uprzejmość, siłę ducha, bez których
nie może się utrzymać życie prawdziwie chrześcijańskie (DA 4).
Świętość ludzi świeckich ma być realizowana w otaczającym ich świecie. Z postanowienia
Bożego żyją oni w małżeństwie, rodzinie, uprawiają świeckie zawody, prowadzą
działalność gospodarczą, społeczną, polityczną i kulturalną. To wszystko wpływa
nie tylko na ich życie doczesne ale i na przyszłe, w Królestwie Bożym. Przez
Boga zostali powołani do bycia ludźmi świeckimi, aby wykonując właściwe sobie
zadania, przyczyniali się do uświęcenia świata, na kształt zaczynu, od wewnątrz
niejako, i w ten sposób przykładem swego życia ukazywali innym Chrystusa
(KK 31). W soborowym tekście należy zwrócić uwagę na to, że świeccy chrześcijanie
powołani do bycia w świecie, nie znaleźli się tam z przypadku oraz że życie
rodzinne i ofiarna praca zawodowa są źródłami ich świętości. Taka świecka
świętość winna być również celem duchowej formacji członków Akcji
Katolickiej.
Bezpośrednim celem Akcji Katolickiej jest działalność apostolska. Należy jednak
zawsze pamiętać o pierwszeństwie być przed działać. Błędem byłoby
jednak zrezygnowanie z działania na korzyść wyłącznie tylko formacji. Tak
więc należy zauważać potrzeby środowiska i energicznie przystępować do
ich zaspakajania a jednocześnie w toku działalności nie zapominać o
potrzebie formacji niezbędnej do tego, by działalność nie stawała się
pustym aktywizmem. Formacja ta, według papieża Jana Pawła II, winna mieć
charakter integralny, to znaczy powinna objąć całego człowieka. Winna więc
zawierać formację tak duchową jak i doktrynalną, kulturową i społeczną.
(ChL 60). Bez takiej formacji nie można myśleć o skutecznym apostolacie ludzi świeckich, w
tym także członków Akcji Katolickiej.
Ludzie świeccy będący obywatelami świeckiego społeczeństwa i członkami Kościoła
mają obowiązek wypracowania harmonijnej syntezy życia świeckiego z zasadami
wiary katolickiej. Realizacja tego obowiązku należy do najistotniejszych zadań
członkostwa w Akcji Katolickiej. Chodzi tu o osiągnięcie prawdziwej dojrzałości
życia z wiary w realiach współczesnego świata.
dr
Jan Kostrzak
POWINNOŚCI CZŁONKÓW AKCJI KATOLICKIEJ W ŻYCIU SPOŁECZNYM I POLITYCZNYM |
Wśród wielu zadań i obszarów działania Akcji Katolickiej formy jej obecności
i aktywności w życiu społeczno-politycznym stanowią wyzwanie szczególne. Z jednej
strony nadmierna aktywność w tej dziedzinie grozi swoistą polityzacją i spadkiem
do roli jednego z wielu kanapowych ugrupowań, dowodzących werbalnie o swoich
głębokich związkach z Kościołem i katolicką nauką społeczną. Z drugiej jednak
brak zainteresowania tym obszarem, jak to czyni wiele katolickich organizacji
i katolików świeckich, oznacza rezygnację z ewangelizacji wspólnoty politycznej
i przyzwolenie na jej opanowanie przez ekstremalne siły dla których zarówno
wartości, jak i religijność bądź antyreligijność stanowić będą tylko instrumenty
w walce o władzę.
Z bólem trzeba stwierdzić, że pewne symptomy takiej choroby w naszym życiu społecznym
i politycznym już występują. Istnieją pewne kręgi, a nawet całe ugrupowania
polityczne, które pod sztandarem skrajnego liberalizmu, a raczej libertynizmu
zwalczają wszelkie przejawy religijności w życiu publicznym. Przykładem tego
może być sprawa nauczania religii w szkole, ratyfikacja konkordatu czy nawet
ustawa o obowiązku wprowadzenia lekcji w szkole na temat życia seksualnego człowieka.
Oprócz tego następuje stopniowa eliminacja z mediów ludzi dla których wiara
jest głównym motywem zaangażowania na rzecz dobra wspólnego.
Tego typu postawy wzbudzają w pewnych kręgach katolickich emocjonalne reakcje
i czasem prowadzą do uzurpowania sobie przez nie prawa jedynego obrońcy zagrożonych
wartości, przy czym obrona ta jest prowadzona językiem walki, dalekim od języka
Ewangelii. Nie trzeba dodawać, że taka obrona przynosi więcej szkody niż pożytku.
Po pierwsze nigdy nikogo nie nawraca i nie ewangelizuje, a po drugie w ludziach
letnich (obojętnych) utrwala przekonanie, że nie warto w nic angażować się,
bo wszystko stanowi tylko element walki o własne interesy.
Co w tej, zarysowanej w uproszczony sposób, sytuacji winna robić Akcja Katolicka
i jej członkowie? Moim zdaniem, Akcja Katolicka pomimo tych wszystkich zagrożeń
musi być obecna w życiu społecznym i politycznym. Jest ona bowiem, złożonym
ze świeckich, urzędem działającym z mandatu pasterzy Kościoła i winna być znakiem,
że tego Kościoła nie da się zmusić do milczenia, ani zamknąć w
kruchcie.
Dla wypełnienia tego zadania i zdobycia wiarygodności Akcja Katolicka nie może
być nie tylko partią polityczną, ale także jakimkolwiek partnerem bądź konkurentem
w grze politycznej. Sądzę, że byłoby dobrze gdyby jej członkowie nie należeli
do żadnej partii politycznej, a formalny zakaz powinien dotyczyć członków kierownictwa
od prezesa oddziału parafialnego wzwyż. Takie ograniczenie wydaje się niezbędnym
warunkiem, aby Akcja Katolicka mogła na forum publicznym spełniać funkcję mediatora
i uczestnika poszukiwań najlepszych dla dobra wspólnego rozwiązań. Uczestnika,
który szanując świeckość, czyli autonomię polityki nie przynosi ze sobą
gotowych recept na konkretne rozwiązania, ale wynikające z Ewangelii wartości,
którymi należy przepoić działanie społeczne i polityczne. Innymi słowy
uczestnictwo członków Akcji Katolickiej i wszystkich świadomie wyznających
swoją wiarę w tym trudzie ludzkich poszukiwań stanowi jedyną szansę
prawdziwej ewangelizacji, czyli
Stąd też pierwszym etapem ewangelizacji polityki musi być uzmysłowienie sobie
i innym, mało popularnej w Polsce prawdy tak pięknie sformułowanej przez prof.
Bartolomeo Sorge w artykule. Jedność polityczna katolików, czy jedność katolików
w polityce [ Katolicyzm społeczny a Polska współczesna, Warszawa 1997, s. 68
- 85] . A oto dłuższy cytat z tego artykułu (s.79):
"Stąd gdy z jednej strony wiara
skłania chrześcijan, by unikali bierności czy nieobecności i aktywnie
wchodzili do życia społecznego i politycznego, z drugiej strony zostawia im cały
trud i odpowiedzialność poszukiwań, ryzyko decyzji; wiara nie zastępuje
zawodowej kompetencji, którą każdy musi zdobywać, ucząc się i działając
jak wszyscy inni, by móc podejmować ze znajomością rzeczy wszelkie niezbędne
przedsięwzięcia, jakich aktywność polityczna wymaga. Każdy polityczny wybór
chrześcijanina zawsze będzie zatem owocem podwójnej wierności: wierności
wobec inspirujących go wartości chrześcijańskich i wierności wobec reguł właściwych dla sztuki polityki które przynależą do porządku
rozumu i nie wynikają bezpośrednio z nadprzyrodzonych objawień.
Nie wystarczy być zatem dobrym chrześcijaninem, by być dobrym politykiem. Żeby
być zarazem dobrym chrześcijaninem i dobrym politykiem, należy być człowiekiem
syntezy, to znaczy umieć łączyć spójność wobec wiary z poszanowaniem świeckości polityki.
Jestem przekonany, że głównym zadaniem Akcji Katolickiej w sferze działalności
społecznej i politycznej jest pobudzanie aktywności wszystkich wierzących i
uświadamianie im i samej sobie konieczności stałego podnoszenia kwalifikacji,
aby zachować ten wspomniany wyżej wymóg podwójnej wierności. Bez tej wierności
nasza aktywność polityczna będzie tylko cyniczną grą o władzę dla władzy bądź
też pełną, choć złożoną z pobożnych życzeń demagogią.
Piotr
Bagiński
AKCJA KATOLICKA WOBEC NIEDOLI BLIŹNIEGO |
W posłudze miłości powinna nas ożywiać i wyróżniać określona
postawa:
musimy zatroszczyć się o bliźniego jako osobę, którą Bóg powierzył naszej odpowiedzialności
Jan Paweł II "Evangelium Vitae"
Miłosierdzie jest chrześcijańskim obowiązkiem. Wypływa z pobudek
nadprzyrodzonych, dyktowanych miłością ku Bogu i bliźnim. Miłosierdzie chrześcijańskie
nie może wybierać - musi działać tam, gdzie wołanie o pomoc, bez oglądania się
na wartości moralne człowieka potrzebującego, na jego wiek, narodowość, sposób
bycia i inne okoliczności. Nie może też oglądać się na jakikolwiek rewanż, uznanie,
formę wdzięczności, opinię otoczenia.
Miłosierdzie jako jedna z form miłości bliźniego jest podstawowym - obok miłości
Boga - przykazaniem chrześcijańskim. Jest źródłem dobroczynności. Organizację
kościelną, która najbardziej kojarzy się z działalnością charytatywną jest CARITAS
POLSKA. Jednak jej profesjonalna i bardzo szeroko zakrojona działalność wzmocniona
ogólnokrajowym wspomaganiem finansowym, może być jedynie wzorcem do naśladowania.
Obszarem działalności charytatywnej Akcji Katolickiej powinny być więc Oddziały
Parafialne. Statut Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej w rozdz. II art. 11
pkt. 3 wskazuje na taką działalność.
Propozycje programowo-organizacyjne dla Oddziałów Parafialnych Akcji Katolickiej
wśród proponowanych grup tematycznych wymieniają Grupę Charytatywną. Określając
jej zakres działalności, proponują "organizowanie pomocy materialnej dla potrzebujących
na terenie parafii (skuteczny system informacji, mobilizowanie parafian, organizowanie
zbiórek, rozdzielanie darów itp.) Współpraca z organizacjami charytatywnymi
(głównie z Caritasem)".
Parafia jako podstawowa komórka najlepiej rozumie potrzeby własnego środowiska.
Stąd szczególna rola jaką się jej przypisuje. Poprzez swoją działalność charytatywną
chrześcijańska wspólnota parafialna przekazuje wciąż od nowa ewangeliczną przypowieść
o miłosiernym samarytaninie pochylającym się nad ogromną rzeszą potrzebujących,
chorych i cierpiących.
W instrukcji Konferencji Episkopatu Polski na temat pracy charytatywnej
w parafiach zaakcentowano obowiązek współdziałania świeckich z duchowieństwem
w dziedzinie dobroczynności, powołując się na fakt, iż sam Chrystus powierzył
swą zbawczą misję zarówno duchownym jak i świeckim. W ślad za tym Apostołowie
powoływali współpracowników do "codziennego rozdawania jałmużny" oraz do tego,
by "obsługiwali stoły" (Dz 6,1-7). Stanowi to dla Oddziałów Parafialnych Akcji
Katolickiej żywy przykład i wezwanie do prowadzenia działalności charytatywnej
dla usprawnienia posługi miłosierdzia.
Ubóstwo zwykle wiąże się z dysfunkcjami rodziny, ciężką chorobą, starością,
a także alkoholizmem czy narkomanią. Pojawienie się na szeroką skalę bezrobocia
stworzyło nowe zagrożenia. Najbardziej narażone na ubóstwo materialne są rodziny
objęte bezrobociem, rodziny wielodzietne, oraz rodziny zamieszkujące w małych
miastach i na wsi. Szczególnie wysoki odsetek rodzin ubogich odnotowuje się
wśród rodzin z czworgiem i więcej dzieci. Wśród tych rodzin prawie 25% zagrożonych
jest ubóstwem trwałym, a ponad 80% nie osiąga dochodów na poziomie minimum socjalnego.
Z obliczeń Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych wynika, że ok. 900 tys. dzieci
w wieku poniżej 15 lat żyje w rodzinach nie osiągających dochodów na poziomie
minimum egzystencji. Rodziny te wymagają stałego wsparcia materialnego.
Działalność charytatywna skierowana na pomoc najbardziej potrzebującym nakłada
na dobroczyńców wysokie wymagania. Przy nieodpowiedniej postawie z dobroczynności
można popaść w filantropię. Trzeba wyraźnie podkreślić, że filantropia, aczkolwiek
godna szacunku, tworząca nieraz rzeczy wielkie i społecznie przydatne, nie jest
identyczna z miłosierdziem chrześcijańskim, co więcej - nigdy mu nie dorównuje.
Osoby angażujące się w zespołową działalność charytatywną muszą wypracować następujące
cechy: żywotne zjednoczenie z Chrystusem, wolność od więzów bogactwa, zdolność
do wielkodusznego poświęcenia się, zdolność do spieszenia z pomocą w każdej
potrzebie, kwalifikacje zawodowe, zmysł rodzinny i obywatelski oraz cnoty odnoszące
się do życia społecznego: uczciwość, poczucie sprawiedliwości, szczerość, uprzejmość,
delikatność, siła ducha.
Każdy, kto pragnie na gruncie lokalnej wspólnoty parafialnej pomagać potrzebującym,
staje wobec dziesiątków pytań, tworzących jeden wielki znak zapytania: JAK?
Od czego zacząć? Jak się zorganizować? Skąd czerpać środki? Jak się rozliczać?...
Pytań jest wiele, dlatego lepiej nie tracić energii na wyważanie otwartych drzwi.
Inni wiele już zrobili przed nami. Tak jak rozliczne potrzeby, tak i wielu ludzi
mogących służyć swoim doświadczeniem jest wśród nas. Jest w obrębie Kościoła
wiele organizacji, z których doświadczenia można skorzystać, od Caritasu począwszy
a na prężnie działających Parafialnych Zespołach Charytatywnych skończywszy.
Trzeba tylko otwartym na ludzkie potrzeby sercem wniknąć w głąb wspólnoty. Pan
przez nieskończoną miłość i mądrość swoją pozwoli dojrzeć obszary potrzeb i
wskaże sposoby oraz siły tym, którzy tę pomoc będą chcieli zanieść. Akcja Katolicka,
szczególnie przez jej Oddziały Parafialne ma na tej niwie wyjątkowo dużo do
zrobienia.
Rozważanie niniejsze pragnę zakończyć refleksją Biskupa kieleckiego Kazimierza
Ryczana: Dobro stanowi nieodzowny warunek stawania się pełniejszym człowiekiem.
Realizowane dobro - to kolejny krok na drodze do dojrzałości.
Iwona
Owsiak
MŁODE POKOLENIE W AKCJI KATOLICKIEJ |
"Na skrzyżowaniach, gdzie zbiegają się liczne ścieżki Waszych dni, stawiacie sobie pytanie o wartość prawdy każdego Waszego wyboru. Może się zdarzyć, że decyzja będzie trudna i niewygodna i że nieustępliwa stanie się pokusa ustępstwa. Poznali to uczniowie Jezusa, ponieważ świat pełen jest dróg wygodnych i pociągających, które wiodą w dół, w ciemną dolinę. Jezus proponuje drogę pod górę, którą idzie się z trudem, ale która jednak pozwala oczom serca ujrzeć coraz szersze horyzonty. Wybór należy do Was: albo ulegniecie i będziecie się zsuwać w dół, ku dolinom płaskiego konformizmu, albo też podejmiecie trud wspinaczki ku szczytom, na których oddycha się czystym powietrzem prawdy, dobra, miłości."
Tymi słowami zwrócił się Ojciec Święty Jan Paweł II w dniu 27.XI.1997 r. do młodych ludzi w ramach XXIII Krajowego Kongresu Eucharystycznego w Bolonii.
Czy młode pokolenie podejmie trud wspinaczki ku szczytom, gdzie można oddychać
prawdą, dobrocią i miłością? Zależeć będzie to od starszego pokolenia, czy będzie
w stanie wskazać alternatywę wyborów życiowych. Czy będzie umiało pociągnąć
za sobą młodych i zapalić ich do działalności w głoszeniu Ewangelii oraz zaangażowaniu
się w służbę dla społeczności lokalnej w duchu katolickiej nauki społecznej
na rzecz pełnej godności człowieka.
Działalność na polu nowej ewangelizacji może wnikać w każde dziedziny życia,
a szczególnie w te, które w danej społeczności lokalnej są najbardziej wyraźne
i wymagają ewangelicznego świadectwa.
Dzisiejszy świat oferuje młodemu człowiekowi konsumpcyjny styl życia, wartości,
które w rzeczywistości są antywartościami. Jest to nie do przyjęcia dla chrześcijanina,
Kiedy kultura ludzka jest zagrożona, jest również zagrożony sam człowiek, zwłaszcza
młody, który ciągle poszukuje swojego miejsca w życiu. Poprzez ewangelizację
należy ukazać właściwe kryteria oceny, hierarchię dóbr, postawy i nawyki myślowe,
modele życia proponowane przez samego Jezusa Chrystusa.
Ewangelia jest ponadczasowa i zawsze aktualna. Proponowane przez Jezusa Chrystusa
wartości są atrakcyjne i do przyjęcia dla każdego człowieka, ale wymagają od
niego właściwej postawy. Należy sobie postawić pytanie, od czego zacząć, by
zainspirować ewangelizację życia społeczności lokalnych, by przyciągnąć jak
największą liczbę osób.
W każdej społeczności są ludzie, którzy posiadają różne uzdolnienia i zainteresowania.
Trzeba tylko ich poszukiwać, dotrzeć do nich. Nie zawsze jest to łatwe, gdyż
nie rozwinęła się jeszcze w wielu lokalnych społecznościach świadomość, że mogą
sami coś tworzyć, przemieniać, inspirować, za coś brać odpowiedzialność.
Wyzwolenie, często bardzo dużych pokładów energii w ludziach będzie zależało
od liderów życia wspólnot, takich jak Akcja Katolicka, grupy modlitewne, charyzmatyczne
itp.
Na taką działalność częściej przystają młodzi ludzie, którzy mają niespożyty
zasób energii i ukrytych talentów.
Wachlarz propozycji może być bardzo szeroki, uzależniony od wielkości parafii.
Konkretne propozycje, w które najchętniej angażują się młodzi, to śpiew i muzyka,
gdzie mogą oni tworzyć zespoły instrumentalne, wokalne, schole, mogą angażować
się w przygotowanie liturgii, brać udział w koncertach, festiwalach i konkursach.
Ci z uzdolnieniami słowa mówionego i pisanego mogą wykazać się swymi talentami
jako młodzi poeci, pisarze, redaktorzy gazetek, biuletynów, organizować akademie,
misteria, konkursy, brać udział w obrzędach liturgicznych i przygotowywać je
na odpowiednim poziomie. Mogą organizować odczyty, rekolekcje zamknięte, kursy
formacyjne, dni skupienia, pielgrzymki piesze i autokarowe do sanktuariów.
Wreszcie tych, którzy z potrzeby serca lubią iść z pomocą do potrzebujących,
można zaangażować w działalność charytatywną - pomoc chorym, niepełnosprawnym,
starszym, w organizowanie zbiórek, kiermaszy, ofiar na cele charytatywne itp.
Można i należy angażować młodych w kształtowanie kultury lokalnej poprzez imprezy
takie jak dożynki, przeglądy kultury parafialnej, dni patrona parafii, odczyty,
prelekcje, wykłady kulturalno-naukowe i inne, związane z kultywowaniem tradycji
lokalnych.
Inną specjalną ofertą dla młodych może być zaangażowanie ich w ochronę zabytków
sakralnych i innych dóbr kultury materialnej. Można ustanowić opiekę nad obiektami
w formie choćby straży honorowej, porządkowej, zabezpieczającej. Można też zorganizować
grupę przewodników dla turystów.
W dziedzinie rozrywki i sportu energię młodych można skierować na organizowanie
wypoczynku poprzez takie formy organizacyjne jak obozy, wycieczki, rajdy, kolonie,
zabawy taneczne, rozgrywki sportowe (spartakiady, parafiady), wreszcie stale
działające kluby sportowe, turystyczne, itp.
Form działalności dla młodych na terenie parafii jest bardzo wiele. Wszystkie
one mogą i muszą być przenikane wartościami ewangelicznymi. Warto się dla nich
natrudzić, gdyż prowadzą wszystkich, którzy się w to angażują i tych, którzy
z tego korzystają do tworzenia prawdziwej kultury chrześcijańskiej, służącej
człowiekowi, jego rozwojowi przez co pomagają mu w jego zbawieniu.
Przestrzeń, w której można prowadzić tak różnorodną działalność jest bardzo
duża, ponieważ nie ogranicza się tylko do parafii, lecz może i powinna wychodzić
na zewnątrz, do innych grup środowiskowych i społeczności.
Tak szerokie propozycje mogą stworzyć możliwości dla ludzi, a z drugiej strony
przyciągną do Akcji Katolickiej nowe aktywne osoby, które przez integralną i
systematyczną formację będą przejmować w kolejnych latach w niej przewodnictwo.
Coraz lepiej informowani świeccy wierni wzmocnią misję Kościoła w dziele ewangelizacji
tam, gdzie będą w tym niezastąpieni. Tego należy życzyć całemu Kościołowi Powszechnemu
na chwałę Boga, szczególnie w czasach, gdy przygotowuje się on do jubileuszu
dwutysiąclecia chrześcijaństwa.
Jezus Chrystus daje moc swojemu ludowi, lecz czeka na nasze ręce gotowe do pracy,
na gorące serca, by podjąć ten wielki trud i przemieniać oblicze ziemi.
Piotr
Frank
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA W AKCJI KATOLICKIEJ |
1. Akcja Katolicka Diecezji Toruńskiej według Par.1 pkt. 3 Rozporządzenia Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 18 czerwca 1997r., w sprawie nadania
osobowości prawnej Akcji Katolickiej Archidiecezji Białostockiej oraz Akcjom
Katolickim Diecezji Kieleckiej i Toruńskiej (Dz. U. Nr 70 poz.447 z 1997r.),
jest kościelną osobą prawną Kościoła Katolickiego w rozumieniu Art.10 w związku
z Art.34 ust.3 Ustawy z dn. 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 29 poz.154 z 1989r.), zwanej dalej
u.s.P.K.K.
Akcja Katolicka jako organizacja kościelna działa w ramach tej kościelnej osoby
prawnej, w której została powołana i nie stosuje się do niej prawa o stowarzyszeniach
(Art.34 ust.1,3 i 5 u.s.P.K.K.).
2.Pragnę przypomnieć, iż Akcji Katolickiej przysługują następujące przywileje:
3. Organizacyjnie wyodrębnione jednostki Akcji Katolickiej prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są prowadzić dotyczące tej działalności księgi handlowe lub podatkowe księgi przychodów i rozchodów. W celu skorzystania z prawa do zwolnienia od podatku dochodowego, w deklaracjach na zaliczki oraz w zeznaniach podatkowych składanych urzędom skarbowym należy podać wysokość dochodów przeznaczonych na cele wymienione w punkcie 2. Jeżeli całość dochodów przeznaczona zostanie na cele statutowe (wg punktu 2) należy przed rozpoczęciem działalności gospodarczej wystąpić z odpowiednim wnioskiem o zaniechanie pobierania zaliczek na poczet podatku do terenowo właściwego Urzędu Skarbowego.
4. Akcja Katolicka ma nadany numer REGON, który zostanie udostępniony celem
rozpoczęcia działalności gospodarczej dla zainteresowanych Oddziałów Parafialnych
z chwilą uzyskania, na złożony przeze mnie wniosek, decyzji dyrektora Izby Skarbowej
w Toruniu, uznającej dotychczas organizacyjnie wyodrębnione oddziały, za odrębne
podmioty podatkowe, bez wymogu uzyskania przez nie osobowości prawnej. Nie zwalnia
to Oddziałów Parafialnych od wymogu rejestracji (VAT-6 lub NIP-2) w terenowo
właściwym Urzędzie Skarbowym. W sprawach wątpliwych serdecznie proszę o kontakt
i konsultację.
Szczęść Boże!
Piotr Frank
Skarbnik Zarządu DIAK
Wacław
Jankowski AKCJA KATOLICKA W DZIELE KRZEWIENIA KULTURY I TRADYCJI NARODOWEJ |
Jednym z celów Akcji Katolickiej jest nieustanne pogłębianie
formacji chrześcijańskiej
(art. 10 Statutu Akcji Katolickiej Diecezji Toruńskiej).
Nasza tożsamość narodowa jest nierozerwalnie związana z chrześcijaństwem.
Akt chrztu Księcia Mieszka I wraz z dworem miał decydujące znaczenie dla ukonstytuowania
się Państwa Polskiego. Niekwestionowana jedność czasowa Chrztu Polski i powstania
państwa stanowi mocny fundament ponad tysiącletniej Rzczypospolitej.
Jest rzeczą niesłychaną i wspaniałą zarazem okoliczność, że najstarszy dokument
państwowy dotyczący Polski, pochodzący z 990 - 992 roku zwany Dagome iudex
jest supliką naszego władcy skierowaną do Stolicy Apostolskiej o objęcie naszego
państwa opieką papieża (symboliczne oddanie państwa polskiego papieżowi). Wielokrotnie
w naszej historii walki narodu o przetrwanie katolickość naszych przodków była
najpewniejszym i niezawodnym orężem.
Siłę polskiego katolicyzmu stanowi budowanie na fundamentach tradycji. jest
ona bowiem historią zbawienia dokonaną wobec poprzednich pokoleń, a dla teraźniejszości
niesie w sobie zobowiązanie. Trzeba więc widzieć naszą teraźniejszość, zawsze
jako owoc dnia wczorajszego i dopełniać ją o to dziedzictwo, które zostało nam
przekazane przez wieki, udoskonalać je, przekazywać i zachowywać dla przyszłości.
Te słowa Ks. Dr Mariana Dudy trafnie ujmują istotę problemu: bez uwzględnienia
tradycji narodowej formacja nasza będzie niepełna. Należy podkreślić, że integralnym
składnikiem naszej tradycji narodowej jest słynna polska tolerancja. rzeczpospolita
była przedmurzem chrześcijaństwa, a jednocześnie miejscem zderzenia się wpływów
Rzymu i Bizancjum. Okoliczność ta wpłynęła w decydującej mierze na ukształtowanie
się niespotykanej w europie tolerancji (m. in. Rzeczpospolita była największym
skupiskiem diaspory judaizmu).
Jan Paweł II w swoim nauczaniu nieustannie wskazuje na ważność tradycji narodowej:
(...) zanim stąd odejdę, proszę was, abyście całe to duchowe dziedzictwo, któremu
na imię Polska, raz jeszcze przyjęli z wiarą, nadzieją i miłością - taką, jaką
zaszczepia w nas Chrystus na Chrzcie Św.:
- abyście nigdy nie zwątpili i nie znużyli się, i nie zniechęcili,
- abyście nie podcinali sami tych korzeni, z których wyrastamy.
Proszę was:
- abyście mieli ufność nawet wbrew każdej swojej słabości, abyście szukali zawsze
duchowej mocy i Tego, u którego tyle pokoleń ojców naszych i matek ją znajdowało,
- abyście od Niego nigdy nie odstąpili,
- abyście nigdy nie utracili tej wolności ducha, do której On wyzwala człowieka,
- abyście nigdy nie wzgardzili tą miłością, która jest największa, która się
wyraziła przez Krzyż, a bez której życie ludzkie nie ma korzeni, ani sensu (...)
.
Czy możemy zostać obojętni wobec apelu największego naszego Rodaka Umiłowanego
Ojca Świętego? Bez uwzględnienia dziedzictwa narodowego formacja nasza byłaby
niepełna.
Neoliberalne i lewicowe siły, wszechobecne w mediach, próbują przekreślić naszą
tradycję narodową, a zwłaszcza nierozerwalnie z nią związany nurt chrześcijański,
odcinając nam korzenie, lansując modę na tzw. "europejskość", który to termin
w ich ustach oznacza to samo, co kosmopolityzm, czy internacjonalizm. Do Ojczyzny
ojczyzn, tj. do prawdziwie wspólnej Europy musimy wnieść to wszystko, co stanowi
nasze wielkie dziedzictwo i bogactwo, tj. wszystkie wartości wypływające z naszej
tradycji narodowej i kultury, gdyż w przeciwnym wypadku będziemy bezkształtną,
bezosobową masą, ubogimi krewnymi dla innych narodów europejskich.
Czyż nie jest skandalem, że demokratycznie wybrany poprzedni parlament przez
cztery lata nie zdążył ratyfikować Konkordatu ze Stolicą Apostolską, którą po
raz pierwszy w dwutysiącletniej historii Kościoła kieruje nasz rodak? Jak fakt
ten mógł być możliwy w kraju, gdzie ponad 90% ludności przyznaje się do wyznania
rzymsko katolickiego?
Aby wypełnić postawione przed nami zadanie, członkowie Akcji Katolickiej, by
kształtować innych, muszą najpierw zadbać o własną formację, której ważnym składnikiem
jest tradycja narodowa.
W naszej działalności musimy organizować prelekcje i odczyty w klubach parafialnych,
przypominać młodemu pokoleniu w atrakcyjnej i informacyjnie nośnej formie martyrologię
narodu polskiego, rozpoznawać obecne zagrożenia i szanse, a z historii czerpać
wzorce do zachowań naszych, w teraźniejszości i przyszłości. Każde pokolenie
ma bowiem swoje zadania i nie możemy oglądać się wstecz, tylko czerpiąc z mądrości
przodków, budować nasz wspólny dom: Polskę, gdzie Chrystus powinien zajmować
centralne miejsce.
Poza omawianym tematem chciałbym zwrócić szczególną uwagę na rolę osobistego
świadectwa w Akcji Katolickiej. "Czyńcie wszystko bez szemrań i powątpiewań,
abyście się stali bez zarzutu i bez winy jako nienaganne dzieci Boże pośród
narodu zepsutego i przewrotnego. Między nimi jawicie się jako źródła światła
w świecie" (Flp 2,14-15).
Jeżeli mamy jawić się jako źródła światła w świecie, to jest to ogromne zobowiązanie,
aby nigdy swoim złym przykładem nie zniechęcić innych.
Artur
Szymczyk AKCJA KATOLICKA W ŚRODKACH SPOŁECZNEGO PRZEKAZU |
"Ewangelizacja jest największym i najbardziej porywającym
wyzwaniem wobec którego Kościół staje od początku swego istnienia. Jednakże
moment historyczny, który obecnie przeżywamy (...) stanowi wielkie wezwanie
do nowej ewangelizacji, to znaczy do głoszenia Ewangelii zawsze nowej i zawsze
niosącej nowość; do ewangelizacji, która musi być prowadzona z nową gorliwością,
nowymi metodami i zastosowaniem nowych środków wyrazu."
enc. Veritatis Splendor nr 106
Ewangelizacja stanowi podstawowe zadanie całego Kościoła. Jest
ona wypełnieniem nakazu misyjnego Chrystusa Pana złożonego na ręce apostołów
przed Wniebowstąpieniem- "Idźcie na cały świat i głoście Ewangelie wszelkiemu
stworzeniu" (Mk 16, 15). Do realizacji tego wezwania zobowiązani są wszyscy,
którzy przez chrzest nalezą do Chrystusa i Jego Kościoła. W związku z tym
" nowa ewangelizacja" stanowi główne zadanie Akcji Katolickiej, która jako
urząd Kościoła bierze udział w jego misji wobec świata.
"Nowa ewangelizacja" u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa stanowi
szczególne wyzwanie wobec wzrastającej fali wielu negatywnych zjawisk społecznych,
politycznych i religijnych takich jak: rugowanie wartości etycznych z życia
społecznego, libertynizm, wzrastająca fala przestępstw, rozkład rodziny oraz
praktyczny ateizm, czyli życie tak, jak gdyby Boga nie było.
Naglącym nakazem w tej sytuacji jest głoszenie światu Dobrej Nowiny o Jezusie
Chrystusie, który pokonał grzech, zwyciężył szatana i śmierć, z którego wszystko
bierze początek i ku któremu wszystko zmierza. On jest Zbawicielem i w Nim
egzystencja człowieka nabiera sensu, wartości i celu. Zadaniem Akcji Katolickiej
jest przepowiadanie Jezusa Chrystusa pochylającego się nad człowiekiem, by
objawić miłość Boga wobec ludzkości, miłość, która przemienia, wyzwala, przebacza
i zbawia. W ten sposób Akcja Katolicka bierze udział w potrójnej misji Kościoła:
kapłańskiej, prorockiej i królewskiej, biorąc współodpowiedzialność za zbawienie
świata.
"Nowa ewangelizacja" w sytuacji, w której obecnie się znajdujemy powinna uwzględniać
mentalność człowieka i jego społeczne uwarunkowania. Do ewangelicznego przepowiadania
należy wykorzystać wszelkie dostępne środki wyrazu, a więc i środki społecznego
przekazu myśli. Podkreślił to już Sobór Watykański II w Dekrecie o środkach
społecznego przekazu myśli - Inter mirfica. Czytamy w nim: Ponieważ Kościół
katolicki ustanowiony został przez Chrystusa Pana, aby nieść wszystkim zbawienie,
i wobec tego przynaglany jest koniecznością przepowiadania Ewangelii, przeto
uważa on za swój obowiązek głosić orędzie zbawienia również przy pomocy środków
przekazu społecznego oraz uczyć ludzi właściwego korzystania z nich (DSP 3).
Nauka Soboru w tym aspekcie znalazła swoje przełożenie na zadania, jakie Kościół
nakreślił Akcji Katolickiej. Odnajdujemy je w Statucie. Ich realizacja ma
dokonywać się m. in. poprzez działalność kulturalną i informacyjną w szczególności
przy użyciu środków przekazu (Statut A.K. art. 11 pkt. 2).
Znając siłę przekazu, jaką niosą w sobie media oraz możliwości oddziaływania
na jednostki i grupy społeczne, nie można przejść obojętnie wobec tej jakże
bogatej w możliwości formy przekazu.
Dokument Soborowy Inter mirfica wzywa chrześcijan do wykorzystania środków
przekazu w dziele ewangelizacji. Dotyczy to również Akcji Katolickiej, która
dostrzega swoje szczególne miejsce w Kościele.
Sobór określił cel korzystania z tych środków. ma nim być: rozpowszechnianie
i obrona prawdy oraz troska o chrześcijańskie wychowanie ludzkiej społeczności
(DSP17), jak również i to, by właściwie urabiać sumienia wiernych w dziedzinie
korzystania z tych środków (DSP 21).
Na bazie nauki Soboru należy postawić pytanie: W jaki sposób Akcja Katolicka
może realizować swoje statutowe powinności wykorzystując środki społecznego
przekazu?
Postrzegając Akcję Katolicką Diecezji toruńskiej jako wspólnotę oddziałów
parafialnych warto zasygnalizować kilka możliwości wykorzystania środków przekazu
myśli w działalności oddziałów parafialnych Akcji.
1. Prasa.
Siłę oddziaływania prasy dostrzegamy dzisiaj praktycznie na każdym kroku,
szczególnie, gdy lansuje ona jedynie laickie wartości. Dlatego też przeciwwagą
niech będzie podejmowane przez Akcje szerzenie przy wykorzystaniu prasy wartości
nieprzemijających- prawdy, dobra i miłości.
Dla szerzenia idei i celów Akcji Katolickiej oraz szczegółowego planu działalności
Oddziału Parafialnego Akcji wskazane jest podjęcie współpracy z prasą katolicką,
ogólnodiecezjalną- Tygodnik Katolicki Niedziela- Głos z Torunia. Dużą pomoc
stanowi tu powołana diecezjalna sekcja d/s środków społecznego przekazu i
informacji w formie Diecezjalnego Biura Informacyjnego Akcji Katolickiej (zob.
biuletyn Razem nr II nr 2, s. 24), które umożliwia kontakt z prasą ogólnodiecezjalną
i pomaga w promocji podejmowanych inicjatyw statutowych przez oddziały.
Na płaszczyźnie społeczności lokalnej, parafii, dla krzewienia działalności
Akcji cenna może okazać się współpraca z prasą parafialną, lokalną lub regionalną.
Wyzwaniem dla Oddziału Parafialnego Akcji może stać się powołanie do istnienia
gazetki lub biuletynu parafialnego, jeżeli takiego nie ma, z przeznaczeniem
dla wszystkich parafian, podejmującego jako tematykę: naukę Kościoła, bieżące
sprawy wspólnoty parafialnej oraz program, zamierzenia i relacje z działalności
Akcji Katolickiej. Jeżeli to zamierzenie przewyższa na razie możliwości Oddziału,
dla przekazu informacji można wykorzystać parafialną tablicę ogłoszeń.
2. Radio.
Dostrzegamy dzisiaj zwiększające się zainteresowanie, szczególnie u ludzi
młodych, programami radiowymi.
Rośnie ilość rozgłośni radiowych, a zwłaszcza tych, które swym zasięgiem obejmują
zawężony teren- radiowe stacje lokalne lub szerszy- radiowe stacje regionalne.
Jako konieczność jawi się, dla uzyskania dostępu do większej liczby słuchaczy,
współpraca z tymi stacjami radiowymi, zwłaszcza z rozgłośniami katolickimi,
które posiadają pełne zrozumienie dla podejmowanych przez Akcję działań. Kooperacja
ta może zaowocować wzrostem zainteresowania oraz wsparciem podejmowanych przez
Oddział Parafialny Akcji przedsięwzięć.
3. Telewizja i kinematografia.
Szerzenie wartości chrześcijańskich jest zadaniem Akcji Katolickiej. Na jego
realizację duży wpływ może mieć powołanie przy Oddziale Parafialnym Akcji
Klubu Edukacja 2000, w którym można wypożyczać kasety video z filmami nie
zawierającymi scen przemocy, lecz promującymi wartości etyczne. Wskazane byłoby
podjęcie współpracy z ośrodkami telewizji regionalnej lub lokalnej - kablowej,
jeśli taka funkcjonuje, w celu szerzenia podejmowanych przez Akcję zadań.
W planie rocznej działalności Oddziału można uwzględnić zorganizowanie dni,
tygodnia lub przeglądu filmu chrześcijańskiego. Nietrudno wnioskować, że środki
masowego przekazu myśli otwierają dla Akcji Katolickiej wiele możliwości skutecznego
udziału w nowej ewangelizacji?. Ich wykorzystanie powinno zmierzać do formowania
kultury życia społecznego, jak i szeroko pojętej kultury, której wiara w Chrystusa
nadaje kształtu i wyrazu. Potwierdzeniem tego niech będą słowa Ojca Świętego
Jana Pawła II wypowiedziane podczas homilii na Mszy kanonizacyjnej bł. Królowej
Jadwigi: Wiara potrzebuje kultury i kulturę tworzy, żyje w przestrzeni kultury.
Artur Szymczyk
Członek Zarządu
STRONA GŁÓWNA | BIULETYNY "RAZEM" |